Studia umożliwiają zdobycie wiedzy ogólnej, kierunkowej i specjalnościowej o wychowaniu, edukacji, rehabilitacji i opiece nad osobami z niepełnosprawnościami w każdym wieku oraz wiedzy o wspieraniu ich rodzin. Absolwent dysponuje podstawową
wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną, niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz kształtowania własnego rozwoju zawodowego.
Umiejętności uzyskiwane w trakcie studiów
Nauczysz się:
• planować działania edukacyjne, terapeutyczne, opiekuńcze, diagnostyczne oraz badawcze,
• przygotowywać i realizować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne,
• posługiwać metodami pracy edukacyjno-terapeutycznej,
• komunikacji społecznej oraz posługiwania warsztatem diagnostycznym.
Przykładowe przedmioty:
aksjologiczne podstawy edukacji, biomedyczne podstawy rozwoju, pedagogika specjalna, psychologia kliniczna z elementami psychiatrii i psychopatologii, psychologia rozwojowa, praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, studia nad niepełnosprawnością, surdopedagogika, podstawy języka migowego, rodzina a niepełnosprawność, logopedia, koncepcje i organizacja edukacji włączającej, praca z uczniem wybitnie zdolnym, praca z uczniem z chorobą przewlekłą, praca z uczniem z uszkodzeniem narządu ruchu, rozwój psychoseksualny człowieka z niepełnosprawnością
Kariera i praca
Nasi absolwenci pracują jako:
• nauczyciele pedagodzy specjalni w przedszkolach i szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
• nauczyciele edukacji włączającej,
• nauczyciele specjaliści do pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach, szkołach i innych placówkach integracyjnych/włączających oraz ogólnodostępnych,
• pedagodzy specjalni w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacyjnych i ośrodkach rehabilitacyjnych
WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH
Profil studiów: praktyczny
Forma studiów: stacjonarne, niestacjonarne
ECTS: 300
Specjalności:
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
- edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- wczesne wspomaganie rozwoju
Kryteria kwalifikacji: Grupa I, II, III – wybierz jeden przedmiot w danej grupie. Dany przedmiot może być brany pod uwagę tylko raz.
Kryteria kwalifikacji - grupa I:
- język polski
Kryteria kwalifikacji - grupa II:
- język obcy nowożytny: dowolny
Kryteria kwalifikacji - grupa III:
- przedmiot dowolny
Dodatkowe informacje:
Praktyki realizowane są w publicznych i niepublicznych szkołach, przedszkolach i placówkach funkcjonujących w systemie oświaty. Uzyskane w toku studiów kwalifikacje są zgodne ze standardami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczącymi kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkoli, szkół i placówek specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.