Polonistyczno-germanistyczne wspólne studia nauczycielskie
To unikatowy kierunek, jeden z nielicznych w Europie, kształcący nauczycieli przy współpracy uczelni partnerskiej z zagranicy.
Celem studiów jest przygotowanie przyszłych absolwentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego i języka niemieckiego. Program studiów i wspólnych zajęć, prowadzonych na uczelni partnerskiej, umożliwia zdobycie wykształcenia, a przede wszystkim uprawnień do nauczania języka polskiego i języka niemieckiego – zarówno jako języków ojczystych, jak i obcych. Tym samym absolwenci kierunku zwiększą swoją atrakcyjność na rynku pracy – polskim i niemieckim, ale także w innych krajach.
Polonistyczno-germanistyczne wspólne studia nauczycielskie realizowane są przy współpracy z Uniwersytetem w Greifswaldzie.
Nauczysz się:
- posługiwać językiem niemieckim na poziomie min. C1,
- obserwować i interpretować procesy przyswajania języków i wykorzystywać tę wiedzę i umiejętności w pracy zawodowej,
- interpretować polskie i niemieckie teksty użytkowe, popularno-naukowe oraz literackie w kontekście potrzeb związanych z pracą zawodową,
- inicjować i animować wspólne polsko -niemieckie przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym.
- literaturoznawstwo systemowo-strukturalne,
- pedagogika szkoły ponadpodstawowej,
- praktyczna nauka języka sąsiada – język niemiecki,
- dydaktyka języka polskiego jako ojczystego,
- podstawy dydaktyki,
- tandem polsko-niemiecki,
- emisja głosu,
- praktyczna nauka języka sąsiada – język niemiecki,
- psychologia ogólna.
Nasi absolwenci pracują w:
- polskim systemie edukacyjnym jako nauczyciele języka polskiego i niemieckiego,
- niemieckim systemie edukacyjnym (szczególnie przygranicznym) jako nauczyciele języka niemieckiego i polskiego,
- instytucjach edukacyjnych, kulturalnych, społecznych, których działalność jest związana ze współpracą polsko-niemiecką.
Międzynarodowy charakter studiów umożliwi studentom nawiązanie współpracy z wykładowcami i studentami niemieckimi, poznanie zasad studiowania na uczelni zagranicznej, tworzenie wspólnych zespołów naukowych i dydaktycznych.
- kształcenie nauczycielskie w zakresie nauczania języka polskiego / języka niemieckiego jako ojczystego i obcego.
Grupa I, II, III – wybierz jeden przedmiot w danej grupie. Dany przedmiot może być brany pod uwagę tylko raz. Dotyczy matury wyrażonej w procentach, tzw. „nowej matury”.
- język niemiecki – matura rozszerzona
- język polski – matura rozszerzona
W przypadku kandydatów z tzw. „starą maturą” wyrażoną w ocenach wynik z postępowania rekrutacyjnego przeliczany jest według poniższego wzoru:
STARA MATURA | ||||||
Przedmiot | Skala ocen 1- 6 | |||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||
Grupa I język polski (PI) | 10 | 20 | 30 | 40 | 50 | |
Grupa II język niemiecki (PII) | 10 | 20 | 30 | 40 | 50 | |
Przedmiot | Skala ocen 2 – 5 | |||||
3 | 4 | 5 | ||||
Grupa I język polski (PI) | 10 | 30 | 50 | |||
Grupa II język niemiecki (PII) | 10 | 30 | 50 | |||
W = PI + PII |
Brak oceny z którejkolwiek grupy dyskwalifikuje kandydata z procesu rekrutacyjnego. Kandydat może uzyskać maksymalnie 100 punktów.
- studia dla osób znających język polski i język niemiecki na poziomie B2,
- algorytm do obliczania wyników kandydatów podzielony 50/50,
- kandydaci z liczbą punktów 0 w danej grupie nie będą przyjęci na studia,
- kryteria kwalifikacji dla cudzoziemców: jak wyżej lub certyfikaty znajomości języka niemieckiego i polskiego na poziomie minimum B2.
- warunkiem uzyskania uprawnień do nauczania języków polskiego i niemieckiego jest kontynuacja studiów na poziomie drugiego stopnia na tym kierunku (Uniwersytet Szczeciński).