Pedagogika specjalna
Pedagogika specjalna umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności przygotowujących do wykonywania zawodu pedagoga. Kształtuje również odpowiednie postawy przyszłych pedagogów wobec ich ważnej misji społecznej.
Absolwenci zyskują kwalifikacje uprawniające do podejmowania profesjonalnych czynności zawodowych w zakresie edukacji, wychowania i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami w każdym wieku oraz w zakresie wspierania rodzin osób z niepełnosprawnościami.
Studia trwają 5 lat i kończą się uzyskaniem tytułu magistra pedagogiki specjalnej.
Absolwent dysponuje specjalistyczną wiedzą pedagogiczną oraz podstawową wiedzą z obszaru psychologii, socjologii, filozofii, historii oraz medycyny, w zakresie niezbędnym do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i rozwoju zawodowego osób z orzeczeniami o niepełnosprawności oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Nauczysz się:
- projektować działania edukacyjne, terapeutyczne, opiekuńcze, diagnostyczne oraz doradcze,
- planować działania wspomagające rozwój i społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami,
- konstruować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dostosowane do potrzeb i możliwości wynikających z rodzaju niepełnosprawności,
- stosować metody pracy edukacyjnej i terapeutycznej,
- posługiwać się metodami i narzędziami diagnostycznymi,
- prowadzić edukację włączającą, rehabilitację i terapię pedagogiczną.
- biomedyczne podstawy rozwoju,
- metody terapii małego dziecka z niepełnosprawnością,
- rozwój psychoseksualny człowieka z niepełnosprawnością,
- psychologia rozwoju,
- koncepcje i organizacja edukacji włączającej,
- studia nad niepełnosprawnością.
Program studiów ,,pedagogika specjalna” znajdziesz tutaj.
Nasi absolwenci pracują w:
- przedszkolach oraz szkołach ogólnodostępnych (publicznych i niepublicznych) na stanowisku nauczyciel pedagog specjalny,
- przedszkolach oraz szkołach specjalnych, integracyjnych i z oddziałami integracyjnymi,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i rewalidacyjno-wychowawczych,
- ośrodkach rehabilitacji dziennej dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego,
- specjalistycznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- środowiskowych domach samopomocy.
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
- edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Grupa I, II, III – wybierz jeden przedmiot w danej grupie. Dany przedmiot może być brany pod uwagę tylko raz.
- język polski
- język obcy nowożytny: dowolny
- przedmiot dowolny
- Koło Naukowe Pedagogów Młodzieży „Young Power”,
- Koło Naukowe Wolontariatu Studenckiego.