Pedagogika specjalna
Studia na kierunku pedagogika specjalna umożliwiają nabycie wiedzy, umiejętności i postaw, zgodnych z obowiązującym w Polsce standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwenci zyskują kwalifikacje uprawniające do podejmowania profesjonalnych czynności zawodowych w zakresie edukacji, wychowania i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami w każdym wieku oraz w zakresie wspierania rodzin osób z niepełnosprawnościami.
Studia trwają 5 lat i kończą się uzyskaniem tytułu magistra pedagogiki specjalnej.
Absolwent dysponuje specjalistyczną wiedzą pedagogiczną oraz podstawową wiedzą z obszaru psychologii, socjologii, filozofii, historii oraz medycyny, w zakresie niezbędnym do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i rozwoju zawodowego osób z orzeczeniami o niepełnosprawności oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Nauczysz się:
- projektować działania edukacyjne, terapeutyczne, opiekuńcze, diagnostyczne oraz doradcze,
- planować działania wspomagające rozwój, inkluzję i społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami,
- konstruować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, dostosowane do potrzeb i możliwości wynikających z rodzaju niepełnosprawności,
- stosować metody pracy edukacyjnej i terapeutycznej,
- posługiwać się metodami i narzędziami diagnostycznymi,
- prowadzić edukację włączającą, rehabilitację i terapię pedagogiczną.
Nasi absolwenci pracują w:
- przedszkolach oraz szkołach ogólnodostępnych (publicznych i niepublicznych) na stanowisku nauczyciel pedagog specjalny,
- przedszkolach oraz szkołach specjalnych, integracyjnych i z oddziałami integracyjnymi,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i rewalidacyjno-wychowawczych,
- placówkach dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- ośrodkach wczesnej interwencji,
- ośrodkach rehabilitacji dziennej dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego,
- specjalistycznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- środowiskowych domach samopomocy,
- placówkach organizujących wczesne wspomaganie rozwoju dzieci,
- gabinetach prywatnych jako specjaliści metod terapii stosowanych w rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
- edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Grupa I, II, III – wybierz jeden przedmiot w danej grupie. Dany przedmiot może być brany pod uwagę tylko raz.
- język polski
- język obcy nowożytny: dowolny
- przedmiot dowolny
Praktyki realizowane są w publicznych i niepublicznych szkołach, przedszkolach i instytucjach funkcjonujących w systemie oświaty. Student otrzymuje skierowanie na praktykę do wybranej placówki (zgodnie z rodzajem praktyki oraz po akceptacji opiekuna praktyki z ramienia uczelni).
Dział Praktyk US koordynuje zawarcie umowy pomiędzy uczelnią, a opiekunem praktyki w instytucji przyjmującej oraz wypłatę wynagrodzenia dla nauczyciela będącego opiekunem. Wybór miejsca odbywania praktyk ustalany jest wspólnie przez studenta i opiekuna praktyki z uwzględnieniem danego programu praktyki.
Uzyskane w toku studiów kwalifikacje są zgodne z aktualnymi wymaganiami wobec nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Program studiów jednolitych magisterskich opracowany został na podstawie Obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki, w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent po ukończeniu studiów na kierunku pedagogika specjalna ma możliwość kontynuowania uczenia się na studiach podyplomowych lub aplikowania do Szkoły Doktorskiej.