Studia umożliwiają zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu oddziaływań wychowawczych oraz opiekuńczych. Przygotowują do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu wychowania i opieki a także umożliwiają poznanie mechanizmów funkcjonowania człowieka w środowisku. Uczą rozpoznawania i kształtowania potrzeb związanych z korzystaniem z czasu wolnego przez różne grupy wiekowe, stosowania w praktyce działań związanych z organizacją i animacją czasu wolnego w różnych formach, środowiskach, grupach wiekowych. Nabyte umiejętności komunikacyjne pozwalają stworzyć odpowiednią płaszczyznę interwencji i doradztwa zarówno w grupach (przede wszystkim w relacjach rodzinnych i szkolnych) jak i indywidualnie, szczególnie w sytuacjach kryzysu bądź konfliktu. Przygotowują do rozumienia kulturowych, społecznych, materialnych i cyfrowych uwarunkowań procesów uczenia, nauczania i wychowania, a także tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Wdrażają do wykorzystywania zdobytej wiedzy do wprowadzania zmian edukacyjnych, projektowania nowych, często alternatywnych systemów uczenia i nauczania, we wszystkich sektorach edukacji: publicznym, prywatnym i pozarządowym. Absolwent uzyskuje podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne dotyczące rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem relacji społecznych i rozwoju osobistego ugruntowaną w wybranych dyscyplinach i subdyscyplinach humanistyczno-społecznych. Zdobywana wiedza może stać się początkiem atrakcyjnej kariery zawodowej, ale także posłużyć osobistemu rozwojowi studenta.
UMIEJĘTNOŚCI UZYSKIWANE W TRAKCIE STUDIÓW
Nauczysz się:
- rozpoznawać i kształtować potrzeby związane z korzystaniem z czasu wolnego przez różne grupy wiekowe;
- stosowania w praktyce działań związanych z organizacją i animacją czasu wolnego w różnych formach, środowiskach, grupach wiekowych;
- tworzenia własnego warsztatu metodycznego;
- diagnozowania sytuacji kryzysowych zarówno w relacjach społecznych jak i rozwoju indywidualnym;
- towarzyszenia ludziom w ich rozwoju i pokonywaniu przeszkód; indywidualizowania sytuacji poszczególnych klientów;
- znajdywania optymalnych dróg rozwoju dla uczniów i nauczycieli;
- wspierania rodziców w świadomej realizacji ich roli rodzicielskiej w sytuacji szkolnej;
- rozpoznawania dynamiki w pracy z grupą i kształtowania kompetencji społecznych;
- współpracowania z placówkami wspomagającymi opiekę i wychowanie;
- projektowania nowych, alternatywnych rozwiązań edukacyjnych;
- rozumienia potrzeb rozwojowych człowieka w szerokim kontekście kulturowym, społecznym, materialnym, a także zasad prowadzenia działalności edukacyjnej;
- zdobywania środków na finansowanie działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej.
Przykładowe przedmioty:
pedagogika czasu wolnego, pedagogika kultury popularnej, organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży, medialne aspekty czasu wolnego, pedagogika zabawy, projekty edukacyjne i kulturalne, warsztat pracy opiekuńczo-wychowawczej z analizą przypadku w coachingu; pedagogika rodziny z elementami wsparcia coachingowego; komunikacja w relacjach; superwizja w pracy coacha; coaching w edukacji, pedagogika opiekuńcza, wybrane problemy młodzieży w zakresie opieki i wychowania-koncepcje edukacji alternatywnej, projektowanie pedagogiczne, tworzenie i zarządzanie projektami edukacyjnymi, pedagogika rzeczy i miejsca, podstawy pedagogiki wizualnej i architektura przestrzeni edukacyjnych, warsztat pisania wniosków projektowych, projektowa działalność gospodarcza w obszarze edukacji.
KARIERA I PRACA
Nasi absolwenci pracują w:
• w różnych sektorach życia społecznego takich jak: oświata, wychowanie, edukacja, kultura;
• domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, świetlicach środowiskowych, wielofunkcyjnych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
• placówki opieki, wychowania, w edukacji formalnej i pozaformalnej, instytucje i organizacje związane z działalnością kulturalną, instytucje wychowania pozaszkolnego (np. świetlice środowiskowe, domy kultury, koła zainteresowań), niektóre instytucje opieki społecznej oraz lokalne i samorządowe instytucje zajmujące się wsparciem rodziny.
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne, niestacjonarne
ECTS: 180
Specjalności:
- Animacja czasu wolnego
- Coaching edukacyjny
- Projektowanie edukacyjne
Kryteria kwalifikacji: Grupa I, II, III – wybierz jeden przedmiot w danej grupie. Dany przedmiot może być brany pod uwagę tylko raz.
Kryteria kwalifikacji - grupa I:
- język polski
Kryteria kwalifikacji - grupa II:
- język obcy nowożytny: dowolny
Kryteria kwalifikacji - grupa III:
- przedmiot dowolny
Dodatkowe informacje:
Studia zostały zaprojektowane tak, aby kształcić kreatywnych, przedsiębiorczych i odpowiedzialnych społecznie liderów i pracowników edukacji, którzy będą podejmować wyzwania wynikające z m.in: globalizacyjnych, środowiskowych, migracyjnych wyzwań współczesności i działać na rzecz zmiany na lepszą przyszłość. Nabyta wiedza i umiejętności pozwalają prowadzić działania prospołeczne w zakresie doradztwa pedagogicznego i rozwiązywania konfliktów. Studenci w toku prowadzonych warsztatów i ćwiczeń będą mogli znacząco rozwinąć i poszerzyć własne kompetencje komunikacyjne. Studia są przeznaczone dla osób zainteresowanych budowaniem relacji interpersonalnych i poszukiwaniem optymalnych strategii osobistego rozwoju i zarządzania własną pracą. Atrakcyjna praktyka zawodowa w wymiarze 120 godzin w różnych placówkach edukacyjnych i pedagogicznych uzależniona od wyboru specjalności.