Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Kierunek pedagogika opiekuńczo-wychowawcza daje możliwość uzyskania przygotowania pedagogicznego i uzyskania kwalifikacji zawodowych do pracy w placówkach zajmujących się wychowaniem, opieką osób w różnym wieku: dzieci, młodzieży, osób dorosłych (także w wieku senioralnym), w tym osób będących w sytuacji deprywacji, kryzysowej.
UMIEJĘTNOŚCI UZYSKIWANE W TRAKCIE STUDIÓW
Nauczysz się:
• umiejętności komunikacji społecznej,
• diagnozy pedagogicznej,
• planowania strategii działań opiekuńczych i wychowawczych.
- komunikacja interpersonalna,
- biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania,
- organizacja w placówce oświatowej,
- struktura i organizacja Pomocy Społecznej w Polsce,
- poradnictwo socjalne,
- wprowadzenie do mediacji i negocjacji,
- warsztat zabawy,
- elementy doradztwa zawodowego.
Nasi absolwenci pracują w:
- administracji terenowej na stanowiskach organizatorów opieki nad dziećmi i młodzieżą,
- placówkach wsparcia dziennego (w formie opiekuńczej, tj. świetlice, ogniska wychowawcze, kluby oraz w formie specjalistycznej),
- placówkach pieczy zastępczej typu instytucjonalnego (w placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym),
- ośrodkach adopcyjnych, jako koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, w żłobku bądź klubie dziecięcym.
Kierunek ma charakter modułowy.
W ramach studiów realizacja dwóch modułów z czterech do wyboru:
- mediacje szkolne (z przedmiotami, jak np. warsztaty umiejętności mediatora szkolnego i rówieśniczego, konflikt w szkole),
- elementy pomocy społecznej (np. metody i techniki pracy socjalnej, poradnictwo socjalne),
- opieka nad dzieckiem do lat trzech (np. warsztat opiekuna małego dziecka, warsztat zabawy),
- opieka nad osobami w wieku senioralnym (np. gerontopedagogika, metodyka pracy z niesamodzielną osobą starszą).
Grupa I, II, III – wybierz jeden przedmiot w danej grupie. Dany przedmiot może być brany pod uwagę tylko raz.
- język polski
- język obcy nowożytny: dowolny
- przedmiot dowolny
Praktyka zawodowa (60 godzin) realizowana jest w trzecim semestrze w placówkach zajmujących się wychowaniem i/lub opieką podlegających Ministerstwu Rodziny i Polityki Społecznej lub Edukacji i Nauki.
Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna w szkole podstawowej, ciągła (30 godzin) realizowana w czwartym semestrze.
Praktyka zawodowa dydaktyczna w szkole podstawowej, ciągła (w wymiarze 60 godzin) realizowana jest w szóstym semestrze.